woensdag 5 december 2012

Beeldopdracht: popjes ontwerpen

Hallo

we kregen voor Beeld de opdracht om allerlei poppen te maken. We mochten zelf kiezen hoe we onze popjes maakten, maar kregen wel de soort pop opgelegd:


  • Lepelpop
  • Moussepop
  • Borstelpop
  • Doospop
  • Handschoenpop
  • Vingerpopjes 
  • Sokpop
  • Stokpop


Dit zijn mijn popjes die ik maakte:

Het eerste popje dat ik maakte is een lepelpop. Ik heb gekozen voor een boer. Je kan dit popje gemakkelijk gebruiken in een thema zoals 'de boerderij'.

 Het volgende popje dat ik maakte is een spin uit mousse. Dit werd dan de moussepop.

Voor de doospop heb ik gekozen voor een konijn.


De sokpop was een hele uitdaging! Ik wou een figuurtje dat ik later nog veel kon gebruiken. Een slak, wat een dier is en dus dicht bij de leefwereld ligt van de kleuters, kan ik steeds weer gebruiken. Bijvoorbeeld als een klaspop, maar ook als een figuur in een bepaald thema.


De 2 volgende popjes die ik maakte, zijn een clown met een leeuw. Dit heb ik bewust zo gekozen omdat deze 2 figuren zijn uit eenzelfde thema, namelijk 'het circus'.





Mijn volgende pop is de stokpop. Het hoofd is gemaakt uit mousse, waar ik eigenlijk niet zoveel aan heb moeten doen. De mousse op zich zag er al uit zoals een gezicht. Ik heb hier enkel een paar insnijdingen moeten maken voor de ogen. 


Waar ik wel veel werk aan gehad heb, is de handschoenpop met een vingerpopje. Deze horen samen. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik het leuk vond omdat je er een verhaaltje bij kan vertellen. Je kan bijvoorbeeld aan de kleuters het verhaal van rups tot vlinder vertellen. Je kan ook de kleuren bij de jongste kleuters op deze manier aanleren. Deze poppen zijn ook makkelijk te hanteren door de kleuters zelf (zelfstandige activiteit).











Mijn inspiratie haalde ik uit het boek 'Handpoppen maken'.









Veel plezier en succes bij het maken van verschillende popjes. Voor mij was het alvast een plezante opdracht en waarover ik heel tevreden ben!


Groetjes

juf Sanne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten